De V-lijn rok

Mijn eerste naam is Michelina, tenminste bij doktersafspraken, diploma-uitreikingen en andere officiële naam-noem-momenten. Als kind geneerde ik me bij het horen van die naam, mensen die mij daardoor, dacht ik dan aanstaarden. Gelukkig kon ik rekenen op begrip van degene naar wie ik vernoemd was. ‘Hoe heb je haar nu die rare naam kunnen geven?’, reageerde mijn oma Michelina bij het bericht over mijn officiële naam. De schade had nog enigszins beperkt kunnen worden. Ware het niet dat mijn vader stuntelde bij de aangifte en Michelina als eerste in plaats van tweede voornaam liet noteren.

…familiegeschiedenis begint vaak bij een naam.

Het onderzoeken van je familiegeschiedenis begint vaak bij een naam. Dit is bijvoorbeeld prachtig weergegeven in de afleveringen van ‘Who Do You Think You Are? of de Nederlandse variant ‘Verborgen Verleden’. Via bovenstaande naam-geef-anekdote introduceer ik me vaker als afstammeling van migranten uit Italië.

Eigenlijk… …een overblijfsel van die bestaande vrouwenlijn.

Begin vorige eeuw, op haar verjaardag schonk mijn overgrootmoeder Maria in een Noord-Italiaans bergdorp het leven aan een dochter: Michelina. In ‘Fashionista en de geit’ beschrijf ik hoe mijn oma terugkeert naar haar geboortegrond. Eigenlijk vormt de rok van mijn oma ook een overblijfsel van die bestaande vrouwenlijn. Drie generaties vrouwen en het onderzoeken van die lijn leidt tot verschillende verhalen. Geïnspireerd door een daarvan maakte ik een uitstapje naar mijn afstudeerproject ‘Carissimi Figli‘ in 2009.

…een zoektocht naar ‘het verhaal’ dat verteld wil worden.

Meer helderheid krijgen over je ‘roots’ blijft fascinerend. Het is voor mij persoonlijk een zoektocht naar ‘het verhaal’ dat verteld wil worden. De gebeurtenissen en herinneringen die ik hoor of meemaak zijn daar op gebaseerd. En met mij zijn er vast meer die in stijl die V-lijn dragen.